Lucka 10. Emmilou

Ursprungsintervju från 2012

Emma aka Emmilou är en av dem grymma tjejerna i graffitisverige. Hennes resa har gått från graffiti till fritidsledare och kämpat för lagliga graffitiväggen i Märsta. Nu pluggar hon på Konstfack. Vi undrar hur det är med graffiti på en sådan skola? och frågade lite om hur väggen i Märsta kom upp och om den får stanna kvar?

Victor -Hej Emma! Hur är läget på konstfack?
Emmilou Tja! läget är nog bra på konstfack men tyvärr har jag tagit studieuppehåll tyvärr, men vem vet om jag kommer tillbaks dit i framtiden. Är tillbaks som fritidsledare igen och jobbar med märstaväggen.

Jag kommer nog aldrig tröttna på att vara fritidsledare (vissa dagar absolut ) men i det stora hela så är det ett fritt arbete, och alla ungdomar som jag möter, gror massa frön i min själ :) men att jag sökte mig vidare är dels för att ”bildlärare” är ett drömyrke, och att konstfack är en av Sveriges främsta skola!
Samtidigt får jag som fritidsledare en släng av ”bildlärare” i mitt yrke genom att hålla i olika målar kurser… Och jag får arbeta med graffiti, det är inte alla fritidsledare som får det.

Berätta om väggen i Märsta. Hur kom den upp egentligen?
Lång historia kort så handlar mitt jobb som fritidsledare att fånga upp ungdomars idéer och hjälpa dom att försöka att förverkliga sina idéer. Under 2007 så satt några ungdomar och jag som medsökande och skrev ett ungdomsstipendium,
(Ungdomsstipendium var ett litet pengamedel för ungdomar att söka för att kunna genomföra arrangemang/idéer osv) och via stipendiet så ska man följa en hel del direktiv; t.ex; man ska beskriva projektet, hur man ska gå tillväga, regler, dokumentation, budget osv. Det togs upp först upp bland mina chefer som i sin tur tog det vidare till kommunledningen. Politikernas önskan/krav var att: ”Blir det mer klotter så läggs väggen ner”. Vilket nu är fyra års sjunkande statistik men man kan fortfarande inte säga att det är väggen förtjänst. Men det har varit många resor fram och tillbaka genom bergochdalbana så står vi ändå här nu efter fyra år :)

Hade du någon gång tankarna på att sluta kämpa för väggen?
Många gånger! Det har varit en del ”stormar” genom åren, och en del problem som man har fått försökt att finna lösningar på. Det finns en hel del som inte vill att väggen ska finnas, och det är lätt hänt att det blir en höna av en fjäder med tex en kvarglömd sprayburk på marken. Media som tagit kort och då framhävs det ”stor nedskräpning vid märstaväggen varje dag”. Visst det sker! Men jag har kollegor som stöttar och det är många som besöker och har besökt väggen genom åren som berättar vilken efterfrågan det finns för att väggen ska få finnas kvar!

Lärt känna fantastiska människor genom åren. Och all god respons som jag får och fått gör det värt mödan.

Vad har varit mest värdefullt och roligast med att se väggen komma upp och finnas kvar?
Alla fotografier på alla målningarna genom åren. Framförallt alla målningar som imponerar. Det finns många guldkorn som jag hyser stor respekt för!

Tips till andra som vill ta upp kampen för en laglig/öppen vägg i sin stad?
Till er som är ungdomar – ta tag i er fritidsledare i eran kommun och kolla efter diverse stipendium och sökmedel för kultur. Starta föreningar, sök stipendium…
Har tyvärr inget glasklart svar på hur man gör, i vår kommun så funkade det på det här sättet. Mitt sätt kanske inte funkar för just dig men skriv till graffitifrämjandet(länk- www.graffitiframjandet.se). De har kontakter som kan ge dig bättre svar.

Vad tycker du om graffiti scenen i Stockholm idag? Vilka målare är hetast?
Svårt att svara på, det beror ju på vad man tycker är ”hetast”… Själv är jag är rätt såld på charachters och där finns det en del gamla rävar som håller fortet hårt och gör det med stil förstås!

Varför finns det inte så många tjejer som målar graffiti tror du?
Det finns en hel del tjejer som målar, men de får inte samma uppmärksamhet som karlar får(?)…

Vilka graffare får du inspiration av i Sverige?
Det finns många målare som inspirerar mig, både medvetet och omedvetet, men vissa målare inspirerar en mer som t.ex ”Ler” som är den målare jag mest målar och diskuterar med. Men för att nämna några få svenska målare, som både inspirerar och har inspirerat mig mycket genom åren är: Erse, Gouge, Skil, Puppet m.fl.
Det finns för många målare att välja mellan i GraffSverige idag, men dessa har varit med sen jag själv var en liten jänta och blev intresserad av Graff.

För att nämna en målare som jag ser upp till men som inte är svensk tyvärr ;) Det är Madc. Hon är så brutalt duktig på det hon gör!!

Hur skulle du beskriva din egen stil?
Tecknat med en ”touch” av realism, eller tvärtom?

Vilka burkar gillar du mest?
Montana Gold. Dels för att de är lågtryck, å andra sidan så har jag inte testat på så många olika märken på sprayburkar.

Hur mycket kan du använda spray och graffitikonsten i din utbildning på konstfack?
I nästan varje kurs förra året när jag läste så kunde jag förknippa med graffiti på något sätt.

Vad handlar graffiti om för dig?
Det är en uttrycksform som jag gillar och som jag vill kunna behärska. Strävar för att alltid bli bättre och utvecklas. Har inte samma motivation när de gäller akryl eller olja.

Genom arbetet så är det främst demokrati och yttrandefriheten… även om det startades som ett projekt för ungdomar för att de ska kunna få skapa så handlar det om i grunden; rätten till det offentliga. Att det ska få vara så enkelt. Graffiti ska kunna få ett erkännande som konstform utan att ha en massa anklagelser eller fördomar omkring det. Allt är inte svart och vitt. Varje konstnär har inte samma mål eller samma idé till det dom skapar!

Fortsätter du med graffitin om tio år?
Självklart. Du blir aldrig fullärd. Du blir alltid inspirerad. Att fortsätta utvecklas för att bli bättre. Får en del beställningar så förhoppningsvis fortsätter jag i samma takt med diverse uppdrag och tavlor. Fortsätter förmodligen vara med på ett hörn i ”Graffitifrämjandet”.

Någon hälsning till dem som läser?
Fortsätt ha viljan att utvecklas och förbättras. Tro på dig själv! Respektera dom som arbetar med lagliga väggar och följ de få regler som finns.

Hur ser ditt kreativa/skapande/målande ut idag 2020?
Konstfacksstudierna är på obestämd tid på hyllan (lagt ner den idén just nu att bli bildlärare) men jag arbetar kvar som fritidsledare i Märsta och tar fortfarande hand om Märstaväggen & håller i workshops.

Inget är direkt ”nytt” med Märstaväggen, still alive n’ kicking’ och hamnar i olika blåsväder i perioder. framtiden är fortfarande oviss men allt rullar på som ”vanligt”. Det är ju färre personer som målar i jämförelse under åren 2009-2012. Men det är inte så konstigt, när Storstockholm har idag fler öppna väggar. Märstaväggen var i princip den enda öppna kommunala väggen under många år.

Det målas ju fortfarande på väggen men inte samma utsträckning som det var 2009-2014 då målades det runt 3-4 ggr per dag vissa dagar. Skulle man slå ut det idag så målas det ungefär varannan dag.

För mig själv som Märstabo så är det grymt att kunna ta min lilla ”Rullis” med spray och kunna måla när jag känner spontant att nu är det dags :)

Konstnärliga resan: I jämförelse mellan 2012 och idag 2020 så har jag hittat ”min” alldeles egna stil i graffitivärlden (vet att jag har alltid haft i bakhuvudet sen jag var liten), började skissa och bli intresserad i mellanstadiet, så skulle man som graffitimålare vara coolast om man har sitt personliga uttryck, vilket jag är nöjd över såklart idag.

Jag målar fortfarande illustrationer men försöker idag leka mer mellan det realistiska och abstrakta. Min stil kan väl enklast beskrivas som ett organiskt mönster som ser ut som hår- eller/och muskelfibrer som kringlar i både text och figurativa illustrationer.

Förutom det så har jag varit inne på djurmotiv, som har ett litet mer aggressivt uttryck. sådana djur är roligare att måla än ”snälla gulliga djur” och jag har i perioder varit väldigt inne på eld. Och kombinera mellan de olika motiven är superkul att utvecklas i. Man kan ju analysera varför jag gör det men det är en helt annan intervju.

Jag älskar att försöka fadea ihop det på nya sätt hela tiden. Ibland lyckas jag mindre bra med målningen men det gör mig bara mer taggad inför nästa gång jag ska måla.

Mina bläckskisser tar extremt lång tid att göra, det tar mer tid än mina ”vanliga” canvas målningar. I det konstnärliga uttrycket så målas det olika typer av kvinnliga dansare.

Utöver min konstnärliga resa så har det hänt väldigt många coola events, utställningar, osv under åren som jag har fått vara med i och varit med och arrangerat.

Och så många fina fantastiska människor som jag har lärt känna igenom åren! Som t.ex. ”LE” Lina Eriksson, förutom att hon är en fantastisk vän, så är hon också den personen som jag har målat mest med sedan 2013. En konstnärlig, inspirerande och utvecklande konstnärlig vänskap.

För att nämna ett axplock av olika coola events/händelser genom åren så är det såklart: spring remake, springbeast i Snösätra (varit med i Snösätra’s diverse events varje år sedan 2014, förutom nu i år då det inte blev som man hade tänkt sig av olika anledningar).

Andra axplock av events som har varit: utställningen av olika graffitiplatser ”graffiti spaces” på Stockholmsläns museum,
Avalance i Umeå, Årbyfestivalen, Tantoklafset, Gottsunda, Malmö Hangaren, tekniska museet i Stockholm, forza Femme i alby, feel the streets, m.fl.

Olika beställningsuppdrag: målning i Uddevalla, i Märsta på olika skolor, och fått måla på olika öppningsinvigningar av nya graffitiväggar (dels Nyköping och Tensta) m.fl.

Det mest ärofyllda och stoltaste ögonblicket var när jag kom med i MEETING OF STYLES, 2019, i Kosovo. Den inspirationen och möjligheten att få hänga med så många fantastiska målare var så fint. Jag var där över en vecka så jag hann uppleva så mkt.

Ett annat stolt minne var att jag var en av de personer som skulle få vara med i dokumentärserien i SVT’s konstnärsserie: ARTITYD ateljé och Artityd via UR/SVT (även Linus Yash och Jonathan Dotse var med i dokumentärserien kring graffiti och streetart) Mäktigt är bara förnamnet. Dokumentär avsnitten finns fortfarande på urplay.se om man inte har sett avsnitten.

Efter det så har det blivit diverse events, intervjuer, beställningsjobb och hålla workshops i olika delar i landet under åren.
Senaste workshopen jag höll var nu i höstas, för eleverna i årskurs 2 på bild&form gymnasiet på fryshuset i Stockholm.

Fler stolta ögonblick är såklart:
”Forza Femme” som var ett initiativ som togs av mig, Lotta och Micke för att lyfta upp och peppa ”nya” kvinnliga målare (2014?)
Det känns som att ifrån det eventet så vågade fler tjejer ta mer intiativ, och att t.ex ”juntan” som bildades som en grupp för kvinnliga utövare och nyfikna.

Eventet ”Feel the streets” i Märsta för att lyfta upp ”Märstaväggen” som innehöll: graffiti såklart, inbjudna artister, dj:s, breaking som pågick mellan åren 2010-2018 (i princip så var det i majmånad varje år).

GF styrelse var ju såklart roligt att tillhöra under många år, men till slut blev det för mycket av allt, så jag gick ur styrelsen. Jag var nog delaktig i GF’s styrelse från starten 2010/2011 fram till ca 2015(?) sen var jag med en liten sväng under året 2018(?)
Många händelser under de åren har varit positivt för graffitiSverige men framförallt för Stockholm. idag så är det ett mer öppet klimat för graffiti som ett mer accepterat uttryck. Det finns ju t.ex. idag: 5(!) öppna platser där du får måla öppet!
HURRA STOCKHOLM STAD!

Tack för det ”nya ompublicerings” möjligheten :) så kul att få berätta om vilken resa jag har gått göra under dessa år sen sist jag blev intervjuad :)

Tack Emma för att du ställde upp på intervju! Vi önskar dig lycka till med ditt målande och med utbildningen! Blessings! / Victor